Brev:
Søvn og mad ved ca 8 mdr
2. september 2018
Alder:
8 mdr.
Søvn og mad ved ca 8 mdr
Kaere Helen,
Sidst jeg skrev til dig sov min soen Oskar fortsat utrolig daarligt. Faktisk sov han daarligt isaer om natten frem til han blev naesten 7 maaneder med opvaagninger ofte en gang i hvert fald hver anden time. Mere eller mindre fra den ene dag til den anden er han dog begyndt at sove igennem fra han blir lagt ved 20.30-21- tiden til kl 6.30-7 naeste morgen. Det er jo fantastisk dejligt og vi nyder det (saa laenge det varer).
Jeg har derfor nu spoergsmaal til en faktisk rigtig habil sover i forhold til hans fortsatte soevn behov. Han er lige nu 7.5 maaned gammel og sover fortsat 3 lurer per dag. De foerste to er lidt laengere og den sidste lidt kortere. Hans foerste to lurer er som regel 1.5 til 2 timer hver og den sidste kan godt vare 45 min op nogen gange op til en time. Det betyder jo ogsaa, at han saa kan komme ret sent i seng. Lige nu er han som regel vaaegen omkring 2 timer om morgenen foer sin foerste lur og saa ellers cirka 2.5 time imellem de foelgende lure og sengetid. Burde han begynde at vaere lidt laengere vaaegen mellem lurene, saa vi paa et tidspunkt kommer dertil, hvor han ikke har behov for at sove sin tredje lur men bare kan gaa lidt tidligere i seng?
Hvordan vurderer jeg, hvornaar Oskar er klar til at springe sin sidste lur over og holde sig vaagen til sengetid? Og skal jeg saa have rykket sengetiden frem til kl maaske 19 eller 19.30? Jeg har lidt svaert ved at vurdere hans soevn behov paa denne alder, da jeg fortsat synes han er traet og klar til lur, men jeg ved ikke hvor meget, der er vane, og om vi derfor bare langsomt skal begynde at straekke intervallerne lidt?
Et andet spoergsmaal jeg har er i forhold til maden. Oskar spiser rigtig fint (han er en stor dreng paa over 10 kg), men han er fortsat ikke saa glad for mad med for meget der skal tygges. Han har faaet sine foerste to taender i undermunden, men vil helt klart helst have mad, der er blendet. Han faar derfor heller ikke broed eller boller endnu og alt hans frugt er mos. Har du gode raad til, hvordan vi vaenner ham til at spise mad, der skal tygges?
Paa forhaand mange tak og de bedste hilsner
Oskar og Ditte