Søvn og mad ved ca 8 mdr

2. september 2018

Alder:
8 mdr.

Søvn og mad ved ca 8 mdr

Kaere Helen,

Sidst jeg skrev til dig sov min soen Oskar fortsat utrolig daarligt. Faktisk sov han daarligt isaer om natten frem til han blev naesten 7 maaneder med opvaagninger ofte en gang i hvert fald hver anden time. Mere eller mindre fra den ene dag til den anden er han dog begyndt at sove igennem fra han blir lagt ved 20.30-21- tiden til kl 6.30-7 naeste morgen. Det er jo fantastisk dejligt og vi nyder det (saa laenge det varer).

Jeg har derfor nu spoergsmaal til en faktisk rigtig habil sover i forhold til hans fortsatte soevn behov. Han er lige nu 7.5 maaned gammel og sover fortsat 3 lurer per dag. De foerste to er lidt laengere og den sidste lidt kortere. Hans foerste to lurer er som regel 1.5 til 2 timer hver og den sidste kan godt vare 45 min op nogen gange op til en time. Det betyder jo ogsaa, at han saa kan komme ret sent i seng. Lige nu er han som regel vaaegen omkring 2 timer om morgenen foer sin foerste lur og saa ellers cirka 2.5 time imellem de foelgende lure og sengetid. Burde han begynde at vaere lidt laengere vaaegen mellem lurene, ...

Annonce

... saa vi paa et tidspunkt kommer dertil, hvor han ikke har behov for at sove sin tredje lur men bare kan gaa lidt tidligere i seng?

Hvordan vurderer jeg, hvornaar Oskar er klar til at springe sin sidste lur over og holde sig vaagen til sengetid? Og skal jeg saa have rykket sengetiden frem til kl maaske 19 eller 19.30? Jeg har lidt svaert ved at vurdere hans soevn behov paa denne alder, da jeg fortsat synes han er traet og klar til lur, men jeg ved ikke hvor meget, der er vane, og om vi derfor bare langsomt skal begynde at straekke intervallerne lidt?

Et andet spoergsmaal jeg har er i forhold til maden. Oskar spiser rigtig fint (han er en stor dreng paa over 10 kg), men han er fortsat ikke saa glad for mad med for meget der skal tygges. Han har faaet sine foerste to taender i undermunden, men vil helt klart helst have mad, der er blendet. Han faar derfor heller ikke broed eller boller endnu og alt hans frugt er mos. Har du gode raad til, hvordan vi vaenner ham til at spise mad, der skal tygges?

Paa forhaand mange tak og de bedste hilsner

Oskar og Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor